De internet-browser die je gebruikt wordt niet langer ondersteund

Dit betekent o.a. dat je geen diensten kunt bestellen. Start met een andere browser of neem contact op met onze klantenservice. Browsers die we aanraden zijn Chrome, Edge, Firefox of Brave.

Ruud Matthijssen - Overtuigen bij tegenwind

Ruud Matthijssen liet in zijn workshop 'Overtuigen bij tegenwind' zien dat overtuigingskracht niet alleen in feiten en logica zit, maar vooral in emoties, geloofwaardigheid en passend taalgebruik. Met Aristoteles’ principes (logos, ethos, pathos) en stijlmiddelen zoals metaforen, drieslagen en retorische vragen benadrukte hij dat je publiek vooral geraakt wordt door hoe je iets zegt, niet alleen door wat je zegt.

DSC_7617-scaled.jpg.jpg

Ruud Matthijsen zit al 28 jaar in het communicatievak, hij is trainingsacteur en trainer voor onder ander gespreksvaardigheden. Ruud verzorgde een workshop over overtuigen. Hij gaf aan dat deze workshop een verkorte versie is van hoe je kunt debatteren. Dit is een skill die van belang is voor elke compliance officer.

Ruud vertelde dat uit een onderzoek blijkt dat managers denken dat zij overtuigen door middel van het gebruik van logica en feiten. Het bleek echter dat het merendeel overtuigt door het gebruik van emoties. Hij geeft aan dat je inderdaad overtuigt door het gebruiken van emoties. Hij refereert hiervoor naar Aristoteles die basisprincipes voor overtuigen heeft bedacht:

  • Logos: inhoud en argumenten. De deugdelijkheid, juistheid en geldigheid hiervan
  • Ethos: persoonlijkheid. Hoe staat de spreker erbij? Hoe deskundig en betrouwbaar is diegene?
  • Pathos: emoties. Het aanspreken van het publiek en de verschillende stijlmiddelen die je hierbij kunt gebruiken
  • Later heeft Quintillianus hier Aptum aan toegevoegd. Dit gaat over of de techniek van overtuigen wel bij jou past.

Bij Pathos gaat het om SEXI: state, explain en illustrate. Je moet voorbeelden gebruiken om het te laten leven voor het publiek. Spreek je publiek aan door de vorm van het betoog en gebruik van stijlmiddelen. Er zijn verschillende stijlmiddelen:

  • Metafoor: beeldspraak waarbij figuurlijk taalgebruik centraal staat
  • Drieslag: opsomming van drie woorden, zinnen of zinsdelen
  • Retorische vraag: bewering die verpakt is in een vraag
  • Repetitio: regelmatig herhalen van dezelfde woorden

 

 

"Door gebruik te maken van stijlmiddelen structureer je voor jezelf wat je wilt zeggen, onthoud je het beter en kan je je publiek beter beïnvloeden. Let dus meer op hoe je dingen zegt, dan alleen te focussen op de inhoud."

DSC04926-768x512.jpg.jpg

Na deze uitleg werden de deelnemers in groepen verdeeld en moesten zij drie argumenten voor en tegen de volgende stelling bedenken: “De compliance functie kan worden uitgevoerd door een computer”. De groepen gingen enthousiast aan de slag en later werden de argumenten plenair besproken. Vervolgens moesten de groepen hun argumenten verfraaien door gebruik te maken van de stijlmiddelen. Ook hier werd enthousiast mee aan de slag gegaan en weer plenair besproken.

NCI contact

Heb je een vraag? Neem eenvoudig contact met ons op.

We maken graag tijd vrij om je verder te helpen. Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat we voor jou of jouw organisatie kunnen betekenen.

Direct contact