De internet-browser die je gebruikt wordt niet langer ondersteund

Dit betekent o.a. dat je geen diensten kunt bestellen. Start met een andere browser of neem contact op met onze klantenservice. Browsers die we aanraden zijn Chrome, Edge, Firefox of Brave.

Adinda Lammens - Laat je niet omver blazen door een melding

Adinda Lammens benadrukte in haar sessie over een veilige meldcultuur dat een goede regeling alleen werkt als die wordt gedragen door een open en psychologisch veilige organisatie. Met duidelijke procedures, een voorbeeldrol van het management, aandacht voor preventie en empathie richting melders kan een cultuur ontstaan waarin melden vanzelfsprekend is en de regeling uiteindelijk overbodig wordt.

Opleiding PEP & UBO: Grip op Financiële Criminaliteit

Eén van de thema-sessies tijdens het congres werd verzorgd door Adinda Lammens, over een zeer actueel onderwerp: een veilige meldcultuur. Adinda werkt sinds 2022 bij het Nederlands Compliance Instituut als compliance officer en externe vertrouwenspersoon en heeft veel ervaring op het gebied van sociale veiligheid en de wet bescherming klokkenluiders.

Veel organisaties hebben, nadat de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders van kracht is geworden, een (vernieuwde) meldregeling opgezet. Hoe kom je nu echter van het hebben van een goede meldregeling op papier, naar een goede meldcultuur?

DSC04928-768x512.jpg.jpg

Adinda begon de workshop met haar stip op de horizon: het streven om een dusdanige cultuur in de organisatie hebben, dat een meldregeling eigenlijk niet meer nodig is. Dat is misschien wel een utopie, maar ernaar streven kan natuurlijk nooit kwaad. Echter hoe doe je dat nu in je organisatie?

Allereerst is het van belang dat wanneer een melding wordt gedaan, dat je niet in de stress schiet. Adinda ziet nog te vaak dat de stress rondom een melding de besluitvorming uiteindelijk negatief beïnvloedt. Zorg er dus voor dat de procedures rond melden duidelijk zijn en dat iedereen weet wat zijn of haar rol is. De voorbeeldrol van het management is overigens essentieel: als zij uitdragen hoe belangrijk het is al in een vroeg stadium te melden, dan haalt dat vaak een drempel weg.

Daarnaast is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan preventie en awareness. Veel kan hiermee namelijk worden voorkomen als iedereen weet wat zijn of haar rol is in het proces. Mocht het dan toch voorkomen dat er een melding wordt gedaan, dan kan deze efficiënt en goed worden opgepakt. De meldregeling vertalen in een duidelijk stroomschema kan hierbij helpen. Adinda stond ook stil bij het zogenaamde “opvanggesprek” richting de melder. Hierbij is het belangrijk dat er ruimte is voor emoties van de melder. Deze heeft vaak al een lang traject voor zichzelf gelopen, voordat hij/zij de melding doet. Toon daarvoor begrip, dat doet al heel veel goed.

Tot slot besprak Adinda de elementen van psychologische veiligheid en haalde ze daarbij dé expert op dat gebied aan: Amy Edmondson, schrijver van het boek De onbevreesde organisatie. Echt een must om te lezen als je je wilt verdiepen in psychologische veiligheid. Adinda concludeerde ten slotte dat haar ideaal van een meldregeling die overbodig is, kan worden behaald als er sprake is van een volledig veilige werkomgeving. Dus haar boodschap aan het einde van de sessie was: “van papier, structuur, naar een veilige werkcultuur!”

NCI contact

Heb je een vraag? Neem eenvoudig contact met ons op.

We maken graag tijd vrij om je verder te helpen. Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat we voor jou of jouw organisatie kunnen betekenen.

Direct contact