E-learning Compliance & Integriteit Verzekeraars
Bouw aan een sterke compliancecultuur binnen jouw verzekeringsorganisatie. In deze e-learning leer je hoe je risico’s herkent, belangenverstrengeling voorkomt en integriteit waarborgt volgens de hoogste professionele normen.
In de E-learning Compliance & Integriteit Verzekeraars leer je wat compliance en integriteit inhouden, waarom het belangrijk is om verschillende compliance risico’s te herkennen en waarom het belangrijk is om compliant te zijn en te blijven. Er worden de gedragsregels voor het tegengaan van belangenverstrengeling en het belang van gewenste cultuur en gedrag behandeld.
Deze e-learning is specifiek gericht op verzekeraars.
De E-learning Compliance & Integriteit Verzekeraars bestaat uit de volgende onderdelen:
Cultuur, gedrag en eed/belofte
Compliance officers werkten voorheen vooral met wet- en regelgeving: voldoe je niet aan de wet, dan staan er stevige sancties op je te wachten. Dit is alleen te kort door de bocht. Compliance is meer dan alleen wet- en regelgeving. Het gedrag van mensen wordt namelijk niet alleen door wetten en regels bepaald, maar veel meer door de cultuur binnen een organisatie. Maar wat wordt nu precies met gedrag en cultuur bedoeld, wat wordt er verwacht en hoe heb je hier zelf invloed op?
Gedragscode en gedragsregels
Een gedragscode en gedragsregels zijn nodig voor het waarborgen van integriteit en daarmee het vertrouwen dat er in het werkveld heerst. Regels dienen over het algemeen als leidraad voor de manier waarop zaken gedaan worden, maar hoe zie je of iemand zich aan de regels houdt? Wat is ongepast en ongewenst gedrag? En hoe meld je dit vervolgens? Moet je dit zelf melden of kan je gebruik maken van de klokkenluidersregeling? In deze e-learning leggen we je uit welke stappen je kunt doorlopen voor het maken van een melding.
Belangenverstrengeling
Als laatste leggen we je meer uit over belangenverstrengeling. Want wat maakt het uit als jij VIP voetbalkaarten of concerttickets van die ene klant aanneemt? Je zult de klant immers altijd als gelijke aan andere klanten blijven behandelen. Toch? Of zal het zeggen van ‘nee’ nu moeilijker worden? We leren je hoe je belangconflicten ten aanzien van relatiegeschenken en giften kunt voorkomen, welke risico’s corruptie met zich meebrengt en hoe je kunt helpen met de bestrijding daarvan. Ook laten we je zien hoe belangenverstrengeling ten aanzien van nevenfuncties voorkomen kan worden en hoe het risico op handelen met voorkennis beheerst kan worden.
Afronding
Ieder onderdeel sluit je af met een zelftoets inclusief feedback. Na het volledig doornemen sluit je de e-learning af met een eindtoets. Wanneer je deze met positief resultaat afrondt ontvang je een certificaat.
Binnen maximaal twee werkdagen ontvang je de inloggegevens van onze online leeromgeving.
Deze e-learning is speciaal ontwikkeld voor professionals bij verzekeraars die hun kennis van compliance en integriteit willen verdiepen en beter in staat willen zijn risico’s tijdig te herkennen en verantwoord te handelen.

Maatwerk e-learning
Deze e-learning is geschreven voor personen werkzaam in de verzekeringssector. Wij bieden ook maatwerk aan, waarbij onderneming specifieke informatie en beleid opgenomen kan worden in de e-learning module.
Veelgestelde vragen
We begrijpen dat je misschien vragen hebt. Om je snel op weg te helpen, hebben we de meest voorkomende vragen en antwoorden voor je verzameld. Zo heb je direct inzicht in de informatie die voor jou relevant kan zijn.
Deze e-learning geeft inzicht in gedragscodes, belangenverstrengeling en meldprocedures. Je leert hoe je compliance-risico’s herkent, gedrag bespreekbaar maakt en bijdraagt aan een integere organisatiecultuur. Elk onderdeel sluit je af met een zelftoets inclusief feedback. Hierdoor kan je elk onderdeel direct toepassen.
Integriteit gaat over eerlijk, transparant en betrouwbaar handelen, ook wanneer dit niet direct wordt afgedwongen door regels of toezicht. Zonder integriteit ontstaat het risico dat klanten zich benadeeld of misleid voelen. Geloofwaardigheid wordt gezien als de basis om actief te kunnen en mogen zijn in de financiële sector. Polishouders betalen tenslotte premies voor toekomstige zekerheid. Zonder geloofwaardigheid verliest de verzekeraar zijn belangrijkste kapitaal: het vertrouwen van de polishouders en de maatschappij.
Het is dus van belang om integere keuzes te maken die het vertrouwen in de verzekeraar behoudt en versterkt.

Heb je een vraag? Neem eenvoudig contact met ons op.
We maken graag tijd vrij om je verder te helpen. Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat we voor jou of jouw organisatie kunnen betekenen.
Direct contact