De internet-browser die je gebruikt wordt niet langer ondersteund

Dit betekent o.a. dat je geen diensten kunt bestellen. Start met een andere browser of neem contact op met onze klantenservice. Browsers die we aanraden zijn Chrome, Edge, Firefox of Brave.

Lindenhaeghe lanceert concept cyberweerbaarheid

De mens is een zwakke schakel in de strijd tegen cybercrime. Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 laat opnieuw zien dat menselijke fouten nog steeds een grote oorzaak zijn van succesvolle cyberaanvallen. Veel incidenten ontstaan door interacties tussen mens en techniek. Eén onoplettend moment of een verkeerde keuze, kan enorme gevolgen hebben voor een organisatie. Zeker nu aanvallen steeds geraffineerder worden door de inzet van AI, neemt de rol van de medewerker in het voorkomen van cyberincidenten alleen maar toe.

Cyberweerbaarheid

Het bevorderen van veilig gedrag is één van de basisprincipes die het Nationaal Cyber Security Centrum hanteert en is essentieel om de digitale weerbaarheid van een organisatie te verhogen. Dat kan door medewerkers bewust te maken van risico's en hen te trainen in waar zij alert op moeten zijn in hun dagelijks werk, maar ook in hoe zij moeten handelen als er toch iets misgaat. Hiermee kunnen organisaties de impact van cyberaanvallen drastisch verkleinen.

Cyberweerbaarheid bij Lindenhaeghe

We lanceren een nieuw concept om gestructureerd de bewustwording van medewerkers in de financiële dienstverlening te verhogen.

Edwin Deijs, Commercieel directeur bij Lindenhaeghe: “Wij zien steeds meer organisaties stappen zetten om hun cyberweerbaarheid te vergroten. Soms is toenemende wetgeving daar de aanleiding voor, maar veel vaker onderkennen organisaties hun kwetsbaarheden en willen zij simpelweg voorkomen dat hun bedrijf slachtoffer wordt van een cyberaanval. Cybercriminelen benutten steeds vaker AI om aanvallen verfijnder en persoonlijker te maken. Eén van de aspecten waar je dan goed naar moet kijken is de medewerker. Je kan nog zoveel beveiligingsmaatregelen hebben genomen, maar als je medewerker onvoldoende kennis heeft of zich onvoldoende bewust is van de risico's van zijn handelen loop je een enorm risico.”

e-learning cyberweerbaarheid

Deijs vervolgt: “In onze aanpak starten wij met het dichten van de kennisgap. Deze week hebben wij de nieuwe e-learning Cyberweerbaarheid geïntroduceerd, speciaal voor medewerkers van organisaties in de financiële dienstverlening. Deze e-learning gaat in op veelvoorkomende cyberaanvallen en spitst deze met praktijkvoorbeelden toe op onze branche. Vervolgens komt het erop aan dat je continu aan de bewustwording van de medewerker blijft werken. Dat niveau kan je het beste hoog houden door frequent kleine interventies aan te bieden. Wij houden medewerkers scherp door hen periodiek te laten oefenen met praktijkcasussen. Bijvoorbeeld met een phisingmail: waar let je op? Waar klik je wel of juist niet op? Zowel op het afronden van de e-learning als op de voortgang van de continue module kan door organisaties worden gemonitord. De resultaten kunnen vervolgens weer voor waardevolle input zorgen om intern lessen uit te trekken. Zo vormen medewerkers uiteindelijk niet de zwakste schakel, maar de sleutel tot een sterke cyberweerbaarheid.”

Ons Cyberweerbaarheid-aanbod

Dit bericht is gedeeld door VVP.