De internet-browser die je gebruikt wordt niet langer ondersteund

Dit betekent o.a. dat je geen diensten kunt bestellen. Start met een andere browser of neem contact op met onze klantenservice. Browsers die we aanraden zijn Chrome, Edge, Firefox of Brave.

AFM roept op tot verbetering van hypotheekadvies

Er is de laatste tijd veel aandacht voor de kwaliteit van hypotheekadvies. Recentelijk bracht de AFM een rapport uit waarin wordt benadrukt dat adviseurs vaak te eenzijdig kijken naar het maximale leenbedrag, zonder voldoende oog te hebben voor de persoonlijke financiële situatie van de klant. Volgens de AFM kan dit leiden tot risico’s op de lange termijn, waarbij klanten te hoge lasten krijgen. Het advies is daarom om niet alleen naar de cijfers te kijken, maar ook de werkelijke betaalbaarheid en de toekomstplannen van de klant mee te nemen in het adviesproces.

Hypotheekadvies

Belangrijkste bevindingen van de AFM:

  • Oriëntatiefase: Het maximale leenbedrag is vaak te eenzijdig bepalend in het oriëntatiegesprek. De AFM benadrukt dat een passende lening afhankelijk is van wat de klant maximaal wil en kan betalen. Adviseurs kunnen de oriëntatiefase gebruiken om klanten voor te bereiden op onderwerpen die later in het adviesgesprek aan bod komen, zodat ze beter voorbereid zijn.
  • Klantgesprek: Het huidige klantgesprek bevat vaak onvoldoende informatie over het uitgavenpatroon en het spaargedrag van de klant. Het is belangrijk dat adviseurs doorvragen, zodat klanten niet met onverwachte financiële problemen worden geconfronteerd.
  • Vragenlijsten: Veel adviseurs gebruiken gestandaardiseerde vragenlijsten die vaak te algemeen zijn en niet genoeg inzicht bieden in de specifieke risicobereidheid van de klant. Dit kan leiden tot een minder passend advies. De AFM verwacht dat adviseurs alert zijn op de risico’s van vragenlijsten. Ze moeten vragenlijsten controleren op sturende of te beperkte antwoorden en deze alleen als startpunt gebruiken. Adviseurs moeten doorvragen, antwoorden verifiëren en zorgen dat klanten de vragen goed begrijpen.
  • Fiscaliteit: Vooral bij doorstromers wordt het eigenwoningverleden en het resterende recht op hypotheekrenteaftrek vaak onvoldoende in kaart gebracht. Dit kan leiden tot onjuiste inschattingen van de maandlasten. Adviseurs moeten het eigenwoningverleden van de klant goed onderzoek en de klant hierover correct informeren.

Wat betekent dit voor de toekomst?

De AFM roept hypotheekadviseurs op om hun werkwijze te verbeteren door verder te kijken dan het maximale leenbedrag en meer aandacht te besteden aan de persoonlijke situatie van hun klanten. Door beter inzicht te bieden in de financiële mogelijkheden en risico’s, kunnen klanten duurzamer en verantwoorder een hypothecaire lening afsluiten. Dit biedt adviseurs ook de kans om hun dienstverlening naar een hoger niveau te tillen door proactief gebruik te maken van beschikbare tools en het gesprek met de klant te verdiepen.

Voor adviseurs die hun kennis willen aanscherpen en zich verder willen ontwikkelen op het gebied van advieskwaliteit, bieden we twee relevante e-learnings aan:

  • Advieskwaliteit – Basis: deze e-learning biedt een solide basis voor het verhogen van de advieskwaliteit en richt zich op de essentiële onderdelen van het adviesproces.
  • Advieskwaliteit – Verdieping: deze verdiepende e-learning gaat dieper in op complexe vraagstukken en helpt adviseurs hun advies verder te professionaliseren.

Met deze e-learnings kunnen adviseurs hun advieskwaliteit verbeteren en voldoen aan de toenemende eisen van zowel de AFM als hun klanten.