Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
Om goed in kaart te krijgen wat de fusie tussen Hoffelijk en Lindenhaeghe precies voor gevolgen heeft spreken we vandaag met ‘Lindenhaegher van het eerste uur’ Leo. Hij werkt als trainer voor onze organisatie en houdt zich bezig met zowel het wettelijk als het bovenwettelijk opleidingsaanbod. Een gesprek vol energie met een gesprekspartner die duidelijk vanuit een sterke passie voor zijn vak werkt. “Ik vul mijn dagen met het enthousiasmeren, motiveren en activeren van cursisten.”
Het bovenwettelijke aanbod
Het verschil tussen het wettelijk en bovenwettelijk aanbod vergelijkt Leo met het behalen van een rijbewijs. “Als je je autorijbewijs haalt leer je de basis; verkeersregels, jouw rol in het verkeer en het inschatten van situaties. Oftewel, de Wft-opleidingen. Maar kennen we niet allemaal die behoefte naar meer? Misschien lonkt dat motorrijbewijs wel of wil je leren hoe je een vrachtwagen bestuurt.” Dit aanvullende rijbewijs is hoe Leo het bovenwettelijk aanbod omschrijft; een stuk verdieping waar basiskennis voor nodig is.
Omdat de rol van financieel adviseurs steeds complexer wordt, neemt de vraag naar scholing om kennis en vaardigheden te verdiepen toe. Daarom vult Leo zijn dagen met zowel het verzorgen van trainingen, als het mede verder vormgeven van het bovenwettelijk aanbod bij onze organisatie.
Vertrouwen is een werkwoord
Het belangrijkste thema dat Leo aanstipt rondom de fusie is vertrouwen. “Vertrouwen vormt de basis van alles, dus was het belangrijk om dit duidelijk naar voren te laten komen tijdens de fusie.” Volgens Leo heeft zowel het oorspronkelijke Lindenhaeghe als het voormalige Hoffelijk het bestaansrecht bewezen en nu was het zaak dit onbeschadigd mee te nemen. “Als we uitdragen dat vakbekwaamheid in vertrouwde handen ligt, dan moet dit overal in ons DNA terug te vinden zijn. Vertrouwen is een werkwoord en omdat we ons hier bewust van zijn hebben we er de hoofdrol aan toe kunnen wijzen.”
Aan alle financieel adviseurs
Tot slot heeft Leo een duidelijke boodschap voor alle financieel adviseurs. “Met alle wijzigingen in de wet- en regelgeving is het een uitdaging om die kennis up-to-date te houden. Maar klanten hebben nu eenmaal het recht om die kennis van jou te krijgen. Een stukje nazorg is wat maakt dat klanten bij je terug blijven komen.” Wat volgens Leo echter vaak vergeten wordt is de manier waarop je je klanten benadert. “Komt je klant uit begin 2000, dan kan een stukje voorgeschiedenis nodig zijn, terwijl je bij een zestigplusser alleen maar hoeft te refereren aan de financiële situatie in 1990. Om gedegen financieel advies te kunnen geven, bieden wij de training Actief Klantbeheer aan, zodat je je klant dusdanig benadert dat dit past bij deze tijd én bij jou als adviseur.”
Ben je benieuwd naar wat de fusie voor jouw organisatie betekent? Of wil je graag als eerste weten als er nieuwe opleidingen beschikbaar zijn? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.