We speelden al ruim een jaar in op de naderende fusie
Wanneer twee bedrijven die veel met klantdata te maken hebben fuseren, dan is de borging van de veiligheid van deze data een cruciaal thema. Het migreren van databases, het optimaliseren van nieuwe processen… Allemaal situaties waarin een kleine onoplettendheid al snel grote gevolgen kan hebben. Iemand die ons hier alles over kan vertellen is Arjan, Lead CRM bij onze organisatie. Een gesprek over hoe moeilijk het is om je mond te moeten houden. Maar ook over het belang van de combinatie tussen eigen systemen en standaardsystemen van bijvoorbeeld Microsoft.
Kunnen we de toename in klantdata wel aan?
Of de huidige systemen de toename in klantdata aankunnen, is een van de eerste dingen die we Arjan vragen. Alsof hij wist dat deze vraag ging komen, neemt hij ons mee naar medio 2021. “Al ruim een jaar voor de fusie daadwerkelijk plaatsvond, zijn we begonnen met het voorbereiden van onze systemen. We werkten al vanuit de overtuiging dat de systemen die we gebruiken ook geschikt moeten zijn voor veel meer capaciteit.” Toen de fusie bij Arjan werd aangekondigd was er dan ook geen reden voor paniek, maar juist voor blijdschap: wat er gebouwd was werd eindelijk nog beter benut.
Arjan was dan ook als een van de eersten op de hoogte van de fusie, waardoor hij hier lang zijn mond over moest houden. “Of ik dit moeilijk vond? Jazeker, want ik ben het liefst gewoon eerlijk en transparant tegen iedereen.”
Ook wij volgen iedere week een cursus
We praten verder over de veiligheid van klantdata. Want hoe vaak lees je niet over een datalek als gevolg van een menselijke fout? Dit voorkomen valt natuurlijk nooit 100% te garanderen, maar Arjan vertelt wel vol trots over de twee manieren waarop dit binnen onze organisatie zoveel mogelijk dichtgetimmerd wordt. “Allereerst hebben we systemen die goed met ons meedenken en ons proactief alerts geven als er iets niet lijkt te kloppen. Maar ook voert iedereen binnen onze organisatie iedere week een opdracht uit om onze kennis up-to-date te houden, bijvoorbeeld uit de cursus Permanent Actueel Cybercrime.”
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden
Ondanks dat het binnen onze visie past om systemen in eigen beheer te hebben, is het volgens Arjan niet nodig om op ieder gebied het wiel opnieuw uit te vinden. “Voor de standaardprocessen kunnen we prima uit de voeten met Microsoft Dynamics 365. Zoals de naam al doet vermoeden is het een dynamisch systeem, zodat dit op eigen voorkeuren valt in te stellen en we gebruik kunnen maken van integraties met bijvoorbeeld Excel en Outlook.” Maar als het op specifiekere onderdelen aankomt, zoals de leeromgeving en de webshop, dan klinkt er toch een ander geluid: “Als zaken heel specifiek zijn, dan willen we dat zelf doen. Zo kunnen we optimaal op de wensen van klanten inspelen, maar voorkomen we ook dat we afhankelijk worden van Microsoft. We houden gewoon graag zelf de controle.”
Ben je naar aanleiding van het verhaal van Arjan enthousiast om ons team te komen versterken? Kijk dan eens naar deze vacature en wie weet zien we elkaar snel.